Heidi Hänninen nosti mielipidekirjoituksessaan (HS 21.12.2023) esille kouluterveydenhuollon niukat voimavarat. Yhdymme kirjoittajan huoleen.
Kouluterveydenhuoltoon tarvitaan lisää moniammatillista osaamista. Hälyttävän suuri osa lapsista ja nuorista liikkuu liian vähän ja huomattavan monella on muistiin ja keskittymiseen liittyviä vaikeuksia. Moni kokee esimerkiksi ystävystymisen vaikeaksi.
Vaikeuksien taustalta löytyy usein hyvin tavanomaisia arjen haasteita, joita Hänninenkin nostaa kirjoituksessaan esille: terveellinen ruoka, riittävä liikkuminen, uni ja kohtuus älylaitteiden käytössä. Nämä ovat sellaisia haasteita, joihin toiminta- ja fysioterapialla voidaan vaikuttaa. Tehokkaita keinoja ovat esimerkiksi kehon yli- ja alivireystilojen hallintakeinojen tunnistaminen, positiivisten liikuntakokemusten tuottaminen sekä arjen hallintakeinojen oppiminen.
Toiminta- ja fysioterapian keinoin pystymme parantamaan paitsi lasten ja nuorten hyvinvointia, myös heidän keskittymis- ja oppimiskykyään. Kouluterveydenhuollon palveluvalikoiman laajentaminen keventää terveydenhoitajien liian suureksi kasvanutta työmäärää ja antaa enemmän aikaa tiiviiseen yhteistyöhön opettajien kanssa.
Kouluterveydenhuollolla on oltava riittävän moniammatilliset voimavarat kasvavien sukupolvien opiskelun tukemiseksi. Toiminta- ja fysioterapian sisällyttäminen kouluterveydenhuoltoon luo mahdollisuuden parantaa lasten ja nuorten terveyttä, oppimisen edellytyksiä sekä perheiden arkea.
Tiina Mäkinen, puheenjohtaja Kirsi Wikman, puheenjohtaja
Suomen Fysioterapeutit ry Suomen Toimintaterapeuttiliitto ry