Lähiaikoina on tullut esille useampia puhelimitse tehtyjä huijausyrityksiä. Huijausyritykset ovat kohdistuneet erityisesti tuoreisiin yrittäjiin. Yrittäjiä on lähestytty puhelimitse ja tarjottu esimerkiksi erilaisia palveluja. Puheluissa kysytään suostumusta palveluiden hankintaan tai tilauksen tekemiseen ja tätä kautta pyritään sitouttamaan huijauksen kohde maksuihin.
Huijareille uudet yrittäjät ovat valitettavasti houkutteleva kohde. Tuoreena yrittäjänä ei välttämättä vielä tiedä, mitä kaikkea yrittäjien pakollisiin kustannuksiin tai tarpeellisiin palveluihin kuuluu. Puhelimeen tulee vastata toiminnan pyörittämiseksi, mutta tuntemattomaan soittajaan kannattaa suhtautua varauksella.
Jos puhelun aikana herää epäilys huijauksesta tai tarjottu palvelu ei selkeästi ole välttämätön, on hyvä sanoa selkeästi ”ei”, ja tarvittaessa katkaista puhelu. Jos taas ei ole varma, onko palvelu tarpeellinen tai onko kyseessä mahdollisesti huijaus, voi pyytää tarvittaessa lisätietoja erimerkiksi sähköpostitse, ja välttää edelleen suostumuksensa antamista mihinkään, liiton erityisasiantuntija Emmi Kivistö ohjeistaa.
Liikkeellä on ollut myös huijaussoittoja, joissa yrittäjä on jo aiemmalta soittajalta tilannut jonkinlaisen palvelun, josta saa perään yllättävän laskun. Laskun jälkeen tulee uusi soitto, jossa toinen palveluntarjoaja tarjoaa apua ja ulospääsyä laskuista. Usein nämäkin vaikuttavat vahvasti huijauksilta, tai ainakin puhtaasti rahastusmielessä tehdyiltä.
Näissä tapauksissa kannattaa kieltäytyä sopimuksen tai tilauksen tekemisestä ja olla yhteydessä liiton erityisasiantuntijoihin.
Joskus huijausyritykset ovat vakuuttavia, ja puhelimessa saattaa tulla myöntyneeksi johonkin sopimukseen tai tilaukseen.
Mikäli puhelimessa antaa hyväksyntänsä johonkin sopimukseen tai tilaukseen, voi valitettavasti tilanteessa joutua maksumieheksi. Tässäkin tapauksessa kuitenkin palveluntarjoajan tulee pystyä todistamaan, että hyväksyntä on todella annettu ja sopimus on sitä myötä syntynyt, neuvoo liiton juristi Magda El Agoz
Jos puhelun perään postilaatikkoon tipahtaa lasku, jota et ole odottanut, kannattaa lasku kiistää joka tapauksessa, vaikka laskussa väitetään, että olisit antanut suostumuksesi sopimukseen tai tilaukseen. Tämä kannattaa tehdä kirjallisesti, esimerkiksi sähköpostilla. Usein soittajat kertovat, että puhelut tallennetaan, mutta välttämättä tallennetta ei kuitenkaan ole, jolloin ei myöskään ole todisteita myöntymisestä minkäänlaiseen sopimukseen.
Laskun reklamoimisen jälkeen perintää ei saa jatkaa, joten laskun lähettäjän tulee viedä asia halutessaan tämän jälkeen oikeuteen. Koska oikeudessa riiteleminen on usein kallista ja aikaa vievää, on hyvin mahdollista, että huijausyritys jättää asian laskun kiistämiseen.
Juristimme vinkit tiivistetysti:
Erityisasiantuntija
(yksityinen sektori, kirjaaminen)
p. 045 7884 3359
emmi.aalkivi@suomenfysioterapeutit.fi
Erityisasiantuntija
(yrittäjät, työterveyshuolto)
p. 0207 199 597
p. 040 868 1779
jarmo.makela@suomenfysioterapeutit.fi