Jatkuvan oppimisen suositus

Jokaisella fysioterapeutilla on lakisääteinen vastuu ylläpitää omaa ammatillista osaamistaan. Terapeutin työnantajan vastuulla puolestaan on luoda jatkuvalle oppimiselle tarkoituksenmukaiset edellytykset. Suomen Fysioterapeutit katsoo, että jokaisella fysioterapeutilla tulee olla mahdollisuus osallistua ammatilliseen täydennyskoulutukseen vähintään yhden opintopisteen verran vuodessa (27 h). Lisäksi työaikaa tulee olla käytettävissä ammatillisen osaamisen edistämiseen vähintään kolme tuntia viikossa.

Jatkuva oppiminen on elinikäistä oppimista, jossa fysioterapeutti hankkii ja kehittää omaa ammatillista osaamistaan sekä sosiaali- ja terveydenhuollon järjestelmään ja työelämän muuttuviin olosuhteisiin liittyvää osaamistaan muodollisissa ja epämuodollisissa oppimistilanteissa. Ammatillinen täydennyskoulutus puolestaan ylläpitää, ajantasaistaa ja lisää fysioterapeutin ammattitaitoa ja osaamista. Ammatillinen täydennyskoulutus ei yleensä tuota uutta ammattipätevyyttä, toisin kuin ammatillinen erikoistumiskoulutus, joka lisää fysioterapeutin ammattitaitoa ja muodostaa yleensä uutta ammattipätevyyttä, liittyen samalla kiinteästi fysioterapeutin työtehtäviin ja niiden kehittämiseen.

Täydennyskoulutusta ja itsenäistä opiskelua

Suomen Fysioterapeutit katsoo, että fysioterapia-alalla ammatillisen täydennyskoulutuksen ehdoton vähimmäismäärä on yksi opintopiste vuodessa, eli noin 27 tuntia. Tämän lisäksi jokaisella fysioterapeutilla tulee olla mahdollisuus käyttää kolme tuntia työaikaa viikossa ammatillisen kehittymisen edistämiseen, kuten itsenäiseen opiskeluun tai ammattikirjallisuuteen perehtymiseen.

Työnantajan tulee vastata sellaisista jatkuvan oppimisen aiheuttamista kustannuksista, jotka liittyvät työssä tarvittavan osaamisen ylläpitämiseen ja edistämiseen. Kustannukset muodostuvat esimerkiksi ammatillisen täydennyskoulutuksen osallistumismaksuista sekä työajan käytöstä.

Suunnitelmallisuus on avain resurssien kohdentamiseen

Jatkuvan oppimisen tulee olla suunnitelmallista ja perustua työyksiköissä tehtyyn osaamistarpeiden arviointiin. Hyvä jatkuvan oppimisen suunnitelma huomioi sekä yksilöiden että työyhteisön tarpeet. Se myös kohdentaa käytettävissä olevat voimavarat tarkoituksenmukaisesti siten, että työyhteisön jäsenillä on mahdollisuus omien osaamistavoitteidensa saavuttamiseen.
Suomen Fysioterapeutit korostaa, että työajan käyttö itsenäiseen opiskeluun ja muu jatkuvan oppimisen mahdollisuuksien laajentaminen ei saa johtaa ammatillisen täydennyskoulutuksen vähentymiseen. Yhtä lailla on tärkeää arvioida erikseen työntekijöiden ja organisaation tarve ammatilliselle erikoistumiskoulutukselle. Yksittäisten työntekijöiden erityisosaamisen kehittämisen ei tule tapahtua muiden työntekijöiden osaamisen päivittämisen kustannuksella.

Osaamisen johtamisen suositus

Suomen Fysioterapeutit on laatinut yhteistyössä Suomen Toimintaterapeuttiliiton kanssa osaamisen johtamisen suosituksen. Suosituksessa kuvataan jatkuvan oppimisen hyviä käytäntöjä ja annetaan konkreettisia ohjeita läpinäkyvän ja tasapuolisen johtamisen toteuttamiseen. Suositus on hyväksytty liittojen hallinnoissa kesällä 2024.

Osaamisen johtamisella tarkoitetaan tässä yhteydessä työyhteisöjen osaamistarpeiden tunnistamista ja työntekijöiden jatkuvan oppimisen kohdentamista niin, että pystytään vastaamaan sekä organisaation osaamistarpeisiin että työntekijän henkilökohtaisiin tavoitteisiin käytössä olevien voimavarojen puitteissa. Osaamisen johtaminen voidaan nähdä prosessina, jossa toistuvat säännöllinen tarpeiden arviointi, suunnittelu, toteutus, implementaatio ja kehittämistyö sekä vaikutusten arviointi.

» TOI-SF-Osaamisen-johtaminen

Jatkuvan oppimisen suositus

Juho Korpi

Erityisasiantuntija
(ammatilliset asiat, terveys- ja koulutuspolitiikka)

juho.korpi@suomenfysioterapeutit.fi

» Lähetä suojattu sähköposti